ریز نگار مرصوص

خوش اومدین. میدونین ریزنگار یعنی چی؟به اون عکسی میگن که میکروسکوپ از نمونه میگیره

خوش اومدین. میدونین ریزنگار یعنی چی؟به اون عکسی میگن که میکروسکوپ از نمونه میگیره

۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۲ ثبت شده است

سوال 13

از زبان مرصوص106


با این وضع دنیا وجنها وگرفتاریهاو...................... چطور میشه ادعاکرد خدا عادله؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


اولأ این که تعریف شماها ازعدالت غلطه:خیلی ازماهامیگیم که خداوند عادل نیست چون اگربه یک نفر یک میلیاردتومان پول داده به منم باید میداد واگربه منم بده این میشه عدالت ... امااین اسمش مساواته نه عدالت درحدیثی ازمعصوم(ع) فرمودند: خدای متعال حکمتش برعدالتش پیشی دارد برای همین است که همه ی دعاهارابه هدف استجابت نمیرساند. عدالت یعنی:قراردادن هرشیئ سرجای خودش. واماادامه ی بحث بی عدالتی: منشأ این بی عدالتی درفعل بشر است . خداوند متعال زمین رابه گونه ای قرار داده که تمام افراد میتوانند در آن روزی بخورند و ازامکانات زندگی بهره مند شوند . امابیشترباسوء اختیارخود بی عدالتی هارابوجود می آورند. ازهمین رو خداوند متعال نیزفساد در زمید را فعل بشرمیداند: سوره ی روم آیه 14 (درخشکی ودر دریابه سبب اعمال زشتی که مردم بدست خود مرتکب شده،فساد وتباهی نمودارشد. فساد وتباهی در زمین همان مطلبی است که فرشتگان،درآغازخلقت آن رابیان کردند:سوره بقره آیه30 (به خاطربیاورهنگامی راکه پروردگارت به فرشتگان گفت:من درروی زمین جانشینی[نماینده ای]قرارخواهم داد. فرشتگان گفتند:پروردگارا آیاکسی را در زمین قرار میدهی که فساد وخونریزی کند؟ اماخداوند متعال به دلیل فایده بزرگ خلق انسان،اوراخلق کرده وبوجود آوردن این فسادهارا اجازه داده است.( سوره بقره آیه30) واما مامعتقدیم که خداوند عادله و ظالم نیست. بطورکلی ریشه های ظلم به3 دسته تقسیم میشوند: 1.جهل(مثلأ کسی که نمیداند نژاد سیاه وسفید باهم فرقی ندارن به گمان خودش به سیاه پوست ظلم میکند،ریشه ی این ظلم ناآگاهی است،اماخدایی که جهل دراوراه ندارد وعلم او بی نهایت است چگونه ممکنه ظالم باشد؟ 2.ترس(مثلأ یه قدرتی از قدرت رقیب خودش میترسه و بهش حمله میکندو با این حمله به رقیبش ظلم میکند،اما مگرخداوند رقیبی دارد یابه تحکیم قدرت نیاز دارد؟ 3.نیاز وکمبود(گاهی عامل ظلم نیاز است ولی آیاخداوند به کسی نیاز دارد؟ 4.پلیدی درونی(برخی بدلیل خباثت درونی به دیگری ظلم میکند. حالاکه ریشه های ظلم رابررسی کردید کدام را درخداوند پیدا میکنید؟ درقرآن کریم میخوانیم: 1.سوره ی نساء آیه40 2.سوره غافرآیه21 3.سوره نحل آیه90



التماس دعا


یاحق

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ شهریور ۹۲ ، ۱۰:۳۵
کاتب سپهر

سلام علیکم


گوارای وجودتون



سوال 11

خدایا اگه ادمی خوب شده،شما خواستی خوب یاشه ،اگه هم بد شده.....،

مثلا شاید اگه یزید توی یه خونواده ی خوب به دنیا میومد ادم خوبی میشد و عاقبتش این نمیشد و.........



اینم جواب مرصوص 105



در ابتدا باید بگویم ذهن پرسشگر درگیر پرسش های متفاوتی است که باید مجزا تفکیک شده و ریشه ای به آنها جواب داده شود.که بنده از جواب هایی که دوستان به پرسش های پیشین داده اند میگذرم.

ابتدای این سوال را کلی بررسی میکنیم:

اگر در بوجود آمدن هر موجود اختیاری بود عالمی بوجود نمی آمد در حالی که این واقعه جبر است و در خلقت جبر وجود دارد که این لازمه ی عالم است ولی چرا این جوری و اونجوری؟ این از حکمت و علم خداست که ما اینجوری آفریده شدیم .

و باید بدانیم که این خلقت احسن موارد بوده چون اگر عالم ،عالم احسن باشد که هست ،همه ی اجزاء عالم هم باید احسن باشند که اگر این نبود یعنی خداوند می توانسته بهتر بیافریند ولی نیافریده که این نقص از خداوند پذیرفته نیست.

حال جبز الهی هیچ منافاتی با اختیار انسان ها ندارد.

و ما نیز اعتقاد داریم علم خداوند مطلق است یعنی می داند اگر من را انسان افرید چه می کنم و بدیم صورت متناسب با اختیار خودم جایگاهم را مشخص کرده .

در سوال بیان شده انسانهای مقربت را لطف ویژه کردی که این امر از تفکر اشتباه سوال کننده ناشی شده است که فکر می کند ابتدا خداوند جایگاه ها را برای اشخاص مشخص کرده بعد متناسب با این جایگاه افراد اعمال خود را انجام می دهند.(مثلا فکر میکند اگر خودش جای پیامبر آفریده می شد و در این جایگاه قرار می گرفت همان کار هایی را می کرد که پیامبر کرده ،نه اینکه چون پیامبر این کار ها را کرده پیامبر شده.)در صورتی که خداوند جایگاه افراد را متناسب با حکمت خود و علم از اختیار انسان مشخص کرده است.(حال با تفکری درست می توان گفت :پیامبر بودن فقط مخصوص شخص پیامبر بوده .و خداوند متناسب با علمی که داشته از اعمال اختیاری پیامبر آگاه بوده و ایشان پیامبر گشته اند)البته لطف خداوند شامل حال همه گشته و این فقط مخصوص افراد خاصی نبوده.

حال در قسمت بعدی سوال شبهه ای بیان شده که عدالت خداوند را زیر سوال می برد.در جواب به این شبهه باید بگوییم عدالت چیست؟ و چگونه عدالت زیر سوال می رود؟

جواب:عدالت یعنی از دو نمونه ی یکسان در شرایط یکسان تکلیفی یکسان درخواست گردد.و از نمونه هایی در شرایط مختلف متناسب با همان شرایط از آنها انتظار رود.

و عدالت وقتی زیر سوال می رود که ابتدا دو چیز متفاوت را بخواهیم با هم مقایسه کنیم ویا از دو نمونه یکسان ولی با شرایط متفاوت تکلیفی یکسان تقاضا شود.

حال با توجه به مفهم عدالت و جبر الهی که از قبل بیان کردیم می توان گفت :از هر موجودی (فراتر از انسان)در عالم متناسب با شرایطی که در ان وجود دارد از او تکلیف خواسته شده ،در واقع متناسب با میزان سرمایه ای که به او داده شده از او سود می خواهند.

به عنوان مثال : (مثال زیبای که یکی از دوستان مرصوص در دوره اول مرصوص فرمودند.البته جزئیاتش رو یادم نیست.)      

معلمی از سه دانش اموز خود نقاشی می خواهد.

به دانش آموز اول یک مداد مشکی می دهد.

به دانش آموز دوم سه مداد رنگی می دهد.

و به دانش آموز سوم دوازده مداد رنگی می دهد.

حال متناسب با داده هایی که به دانش آموزانش داده از آنها نقاشی می خواهد.

از اولی نقاشی رنگی نمی خواهد.از دومی نقاشی رنگی ای با رنگ هایی که نداشته را نمی خواهد.و بدین صورت از سومی نقاشی ای می خواهد که از همه ی رنگ هایش استفاده کرده باشد.

بخشید زیاد شد.ممنون

یا حق



۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ شهریور ۹۲ ، ۱۹:۵۳
کاتب سپهر