ریز نگار مرصوص

خوش اومدین. میدونین ریزنگار یعنی چی؟به اون عکسی میگن که میکروسکوپ از نمونه میگیره

خوش اومدین. میدونین ریزنگار یعنی چی؟به اون عکسی میگن که میکروسکوپ از نمونه میگیره

بفرمایین جواب3

چهارشنبه, ۱۲ تیر ۱۳۹۲، ۱۰:۱۹ ق.ظ

سوال 10

خدایا این چه  اختیاریه که به ما دادین،که حتی اختیار داشتن ما هم به اختیار شماست،ویه اختیاره جبریه؟؟؟؟؟؟؟؟؟



اینم پاسخ مرصوص 115



ان هدیناه اسبیل اما شاکرا واما کفورا این آیه بیانگر قدرت اختیار انسان است وانسان می تواند راه حق را انتخاب کند و به سعادت برسد ویا راه باطل را انتخاب کند وسعادت خود را نابود سازد.کسی که اختیار را در سخن انکار می کند در عمل ودر زندگی روزمره به ناچار آن را می پذیرد. اختیار دارای نشانه های است از جمله:احساس رضایت وپشیمانی ویا مسئولیت پذیری. درست است که می گوییم تا خدا نخواهد امری انجام نمی شود ولی این خود ما هستیم که انتخاب میکنیم چه مسیری را باید طی کنیم وخداوند ناظر بر رفتار ماست و جایی که انتخاب ما خلاف قضا وقدر او باشد خود تغییری در مسیر ما میدهد.


اینم جواب مرصوص 112



.برای پاسخ گویی به این سوال از کتاب انسان وسرنوشت شهیدمطهری و دبیران معارف مدرسه وکتاب دین وزندگی سال چهارم کمک گرفتم. دربرخی ازایات قران صریحا بیان شده است که هیچ حادثه ای درجهان رخ نمیدهدمگربه مشیت الهی وان حادثه قبلادرکتابی مضبوط شده است بعضی ازاین ایات:(حدید22هیچ مصیبتی درزمین یادرنفوس شما به شمانمیرسدمگرانکه قبل از ان که ان راظاهرکنیم درکتابی ثبت شده واین برخدااسان است)(انعام59کلیدهای نهان نزدخداست جزاوکسی نمیداند ومیداندانچه درصحراودریاست برگی ازدرخت نمی افتد مگرانکه او میداندودانه ای درتاریکی های زمین وهیچ تروخشکی نیست مگرانکه درکتابی روشن ثبت است.)(حجر21هیچ چیزی نیست مگراینکه خزانه های ان درنزد ماست وماانراجزبااندازه ی معین فرو نمیفرستیم)(ابراهیم4 خداهرکس رابخواهدگمراه وهرکس رابخواهدهدایت میکند)(ال عمران26بگوای خداای صاحب قدرت توبه انکس که بخواهی قدرت میدهی وازاان کس که بخواهی بازمیستانی هرکه راخواهی عزت دهی وهرکه راخواهی ذلیل میسازی نیکی دردست توست وتوبرهرچیزی توانایی) اماایاتی هم وجودداردکه دلالت براین داردکه انسان درعمل خود مختارودرسرنوشت خودموثراست ومیتواند انراتغییردهدبعضی ازاین ایات(رعد11خداوضع هیچ مردمی راعوض نمیکندمگرانکه خودانهاوضع نفسانی خودراتغیردهند)(دهر3ماانسان راراه نمودیم اوخودیاسپاسگزاراست یاناسپاس)(کهف29هرکه خواهدایمان اوردوهرکه خواهدکفرورزد)(روم41درصحراودریابه واسطه ی کرداربدمردم به فسادوتباهی پدیدشد) قضا به معنی حکم وقطع وفیصله دادن است وقدربه معنی اندازه وتعیین است.موجودات جهان ازان جهت که خداوند متعال حدودواندازه ووی‍‍‍‍‍‍زگی های انهاراتعیین میکندمقدر به تقدیرالهی هستندوازان جهت که باظلم وفرمان واراده ی الهی ایجادمیشودمربوط به قضای الهی هستند.اصلی به نام اصل علیت عمومی وجودداردکه طبق این اصل هرپدیده ای وجودوشکل وخصوصیت زمانی و مکانی خودراازعلت های قبل ازخودش میگیردویک پیوندناگسستنی میان انهاوجودداردکه این علتهاهم خودشان معلول علتهای قبل ازخودشان هستندواین همینطورادامه پیدامیکندد.اعتقادبه قضاوقدرواینکه هرحادثه ای به قضا وقدرالهی است مستلزم جبرنیست اعتقادبه قضاوقدروقتی مستلزم جبراست که انسان واراده اورانادیده بگیریم وقضاوقدرراجانشین قوه ونیروی اراده ی بشربدانیم که این جبرگرایی پیامدهای زیانباری به همراه دارد.انسان موجودی است که بادیگر مخلوقات خداوندمتفاوت است.خداوندبه انسان ویزگی اراده واختیارداده است یعنی همیشه درحال انتخاب یک کاراست ریشه ی کلمه ی اختیار "خیر"است درباب افتعال وبه معنای طلب خیرکردن است اینکه ماخیرخودرادرچه چیزی ببینیم بستگی به شخصیت وصفات روحی ما دارد وهمچین قدرت عقل وتفکراختیاردرواقع به معنای توانایی برانجام وترک یک کاراست.سوال این است که ایااختیارانسان باقضاوقدرالهی منافاتی دارد؟تصوربعضی این است که وقتی تقدیربه حادثه ای تعلق بگیردهرقانونی که درطبیعت وجوددارد رالغومیکندوبی نظمی ایجادمیکنددرحالیکه بدون پذیرش قضاوقدرالهی هیچ نظمی برقرارنمیشودوزمینه ای برای کاراختیاری پدیدنمی ایدچون کاراختیای زمانی که نظم تقدیر باشدانجام میشود.اگرمابااراده ی خود اب مینوشیم به خاطراعتقادبه تقدیراست یعنی میدانیم خداونداب راباویزگی ها اندازه هاوتقدیرهایی افریده که سبب رفع تشنگی انسان میشودحالا کسی که این تقدیررا نبیند وهمه چیزرابی نظم وپرازهرج ومرج فرض کندایامیتواندازاراده واختیارخوداستفاده کند؟حتی کشف بسیاری ازعلوم هم به وسیله ی همین تقدیرات است.همانطورکه گفتم یکی از وی‍‍‍زگی هایی که خداوندبه انسان عطا کرده است اختیاراست یعنی تقدیرالهی برای انسان این است که اودارای اختیارباشددریک فعل اختیاری تازمانی که انسان به انجام فعلی اراده نکندان فعل انجام نمیگیردامادرعین حال وجودما اراده ی ماوعملی که ازماسرمیزندهمگی وابسته به خداست یعنی طبق اصل علیت عمومی اراده ی انسان درطول اراده ی خداست وباان منافاتی نداردبه طورکلی تقدیرات وقانون مندی هاهم لازمه ی کاراختیاری انسان است وهم جهت دهنده و محدودکننده ی ان است

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۴/۱۲
کاتب سپهر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی