ریز نگار مرصوص

خوش اومدین. میدونین ریزنگار یعنی چی؟به اون عکسی میگن که میکروسکوپ از نمونه میگیره

خوش اومدین. میدونین ریزنگار یعنی چی؟به اون عکسی میگن که میکروسکوپ از نمونه میگیره

پاسخ سوال 5

جمعه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۱، ۰۴:۱۵ ب.ظ

سلام علیکم و رحمت ا...

میخوام توی این مطلب اخری در این سال جاری  ارزو کنم

اول ظهور اقا و مولامون رو

دوم سربلندی رهبر و ملتمون

وسوم ارزو کنم اون چیزی که مردم ارزو میکنند به صلاحشون باشه و خدا بهشون بده.

 انشاالله

اما خیلی خیلی خیلی  خوش اومدین بازم به ریزنگار


 و سوال 5:

مثلا قبول کردیم خدا وجود داره و لایق پرستیدنه حالا که هم پرستش خوبه وهم خدا ،چندتا خدا ایرادی داره؟یه خدا از عهده ی همه ی امور بر میاد؟


پاسخ مرصوص132


)شرک ذاتی در مقابل توحیدذاتی است وبه این معناست که دو یا چند خدا جهان راآفریده و اداره میکنند که به همکاری یکدیگر نیازمندند که در اینصورت ناقص و حمدود حساب میشوندکه هرکدام از این خدایان کمالاتی دارندکه دیگری ندارد وگرنه همگی یکی میشوند و دیگر چند خدا نیستند،در اینصورت اگر چند خدا باشند  باید همه ی آنها را خدای کاملی آفریده باشد که همان خدای  یکتاست.

2)یکتایی خدا نیاز به استدلال ندارد بلکه شریک داشتن خدا نیاز به استدلال دارد؛زیرا هنگامی که اثبات شد خدا خالق جهان است ثابت میشود یکتاست حال باید ببینیم که خصوصیات خدا را فرد دیگری  دارد یا نه,چرا خدا به شریک نیاز دارد اگریک خدا نمیتواند جهان را افرینش و اداره کند دراینصورت اگر دوتا باشند خدا نیستند چون به یکدیگر نیازمندند و ناقص و عاجزند.

اگر یکی از آنها میتواند بدون کمک دیگری امور جهان را اداره کند و آن یکی نمیتواند مستقل باشد پس آن یکی که میتواند خداست و دیگری خدا نیست.

3)اگر خدای دیگری نیز وجود داشته باشد باید پیامبران و فرستاده هایی داشته باشد,حال که اصل دین همه ی پیامبران ما یکیست و همه ی آنها از «الله» سخن میگویندومارا به سوی او و پرستش او دعوت میکنند وهیچ پیامبری از طرف خدای دیگری نداریم.

این حقیقت را حضرت علی"ع" میفرماید:«پسرم! بدان اگر پروردگارت شریکی داشت، رسولان او نیز به سوی تو می آمدند و آثار ملک و قدرتش را می دیدی و افعال و صفاتش را میشناختی .اما او خداوندی است یکتا.همان گونه که خویش را توصیف کرده است،هیچ کس در ملک وملکوتش قادر به ضدیت با او نیست. »

                                                                                                                                                                                                                                                والسلام...این بود آنچه در توانم بود.


.پاسخ مرصوص115

:این که تصور کنیم دو یا چند خدا وجود دارد وهر کدام خالق بخشی از جهان هستند یا با همکاری یکدیگر جهان را آفریده اند در واقع هر کدام از آنها را محدود وناقص فرض کرده ایم.زیرا هر یک از خدایان باید کمالاتی را دارا باشند که دیگری آن کمالات را نداردو گرنه خدایان مثل همدیگرمی شوند ودیگر چند خدا نیستند.چنین خدایان ناقصی نیازمند هستند وهر یک به خالق کامل بی نیازی احتیاج دارند که نیاز اورا برطرف نماید
ولی خداوند موجودیست که نیازمند به هیچکس و هیچ چیز نیست.پس خداوند به معنای وجود بی نیاز یکی است ودوما اگر خدا شریکان متعددی داشته باشدهر کدام از آنها آثار ومخلوقات و انبیایی دارند که در این صورت جهان دچار هرج ومرج میشودو این در حالی است که می بینیم اولیای الهی فقط از طرف خداوند واحد هستند.


پاسخ مرصوص جمشیدیان

(مااتخذ الله من ولد وما کان معه من اله اذا لذهب کل اله بما خلق و لعلا بعضهم علی بعض سبحن الله عما یصفون-علم الغیب و الشهدت فتعلی عما یشرکون)

خدا هرگز فرزندی نگرفته و خدای دیگری با او نیست .که اگر جز این بود هر خدایی مخلوق خویش را با خود میبرد و برخی از آنان بر برخی دیگر برتری می جستند,منزه است خدا از آنچه(مشرکان)وصف میکنند-او دانا ی نهان وآشکار و برتر است از آنچه (با او)شریک قرار میدهند.سوره مومنون آیه91و92

اگر جهان چند آفریدگار داشته باشد رابطه این آفریدگارهابا جهان ,باید به یکی از این چند صورت زیر باشد:

یکی اینکه هر یک از آنها صاحب اختیار و فرمانروای بخشی از جهان باشند.علی القاعده بخشی که خودش آفریدهاست .در این صورت باید در هر یک از این بخشها نظامی باشد مستقل از نظام بخشهای دیگربدون هیچ وابستگی به آنها ,ولی می بینیم که سراسر جهان قلمرو یک نظام است,نظامی یگانه و به هم پیوسته .

دیگر آنکه از میان این آفریدگارها و فرمانروهای منطقه ای ,یکی از همه برتر و بردیگران حاکم باشد و به کار آنها وحدت و هماهنگی عمومی دهد.در این صورت همین یکی است که واقعا فرمانروای کل جهان است و دیگران کارگزاران اویند.

سوم اینکه هر یک از این خدایان به تنهایی بر سراسرجهان فرمانروایی داشته باشدو در هر مورد هر طور بخواهد فرمان دهد و عمل کند .در این صورت کار به هرج و مرج میکشد و دیگرقانون و نظامی باقی نمی ماند. به گفته ی قرآن در سوره انبیاآیه22:لو کان فیهما الهت الا الله لفسدتا فسبحن الله رب العرش عما یصفون- اگر در آن دو (آسمان و زمین)خدایانی جز خدای یکتا وجود داشت هر دو تباه میشدند,پس خدا پروردگار عرش از توصیف آنان منزه است- به این ترتیب یگانگی و سرتاسری بودن نظام عالم, فرضیه چند خدا باچندقلمرو را نفی میکند.

اما این فرض دیگر که  دو یاچند خدا بر سرتاسرجهان فرمانروایی کنندو همه جا باهم هماهنگ باشد,و یک جور بخواهند ویک جور فرمان  دهندفرضی خیالی است.زیرا دو تا بودن و یا چندتا بودن , خود به خود ایجاب میکندکه خدایان لااقل در یک جهت باهم نا همسان باشند و این ناهمسانی خود به خود در خواست و فرمان آنها , ولو در یکمورد هم باشد,اثر خواهد گذارد.

صدرالمتالهینبه این آیات و استدلالی که در آنها آمده اشاره میکند و میگوید :

(راه دیگر اثبات یگانگی خدا در خدایی و فرمانروایی اش این است که یگانگی و یکپارچگی جهان دلیل یگانگیخدای فرمانروای جهان است.این همان راهی است که معلم مشائین,ارسطاطالیس رفته و در کتاب الهی به آن اشاره شده است-اسفار.ج6.ص14)

در جایی دیگر باز به این مطلب اشاره میکندو میگوید :(بنابراین دایره ی هستی دایره ای است یکتا که حدود آن وقوسهای آن به هم پیوسته و در کثرت آن وحدتی پدید آورده و برهانی راستین بر یکتایی پدیدآورنده و پردازنده ی آن وکاردانی ,توانایی وبزرگواری و مهربانی اوست.والا باد نام خداوندگار تو .چون اگرسرای هستی یکی است ,سازنده ی آن هم جز یکی نتواند بود(و الله من ورائهم محیط-20بروج.(اصل این ایه مربوط به احاطه  خدا از نظر علم و قدرت بر کافرانی است که حقایق الهی را دروغ میشمرند.ئلی صدر المتالهین آنرا تا ایت حد تعمیم داده است.)و خدا از پی آنها همه را فرا گرفته است –اسفار.ج5.ص347و348){خدا ازنظر قرآن شهید بهشتی}


اینم جواب حاج اقا ازشون ممنونیم


سلام
پاسخ ها را مطالعه کردم خیلی خوب و فنی اشاره کرده بودید
بر خودم لازم می دانم هم تشکر کنم و هم تحسین
بنده به نکاتی که مرصوصین بزرگوار اشاره کردن دیگر اشاره نمی کنم
فقط به این نکته توجه می دهم که از پرسش کننده سوال می کنم تعریف شما از خدایی که در سوالت آن را آوردی چیه؟
اگر منظور وجود نامحدود باشد که تمام امور عالم تحت تدبیر اوست
آن وقت شما دچار تناقض گویی شدی چون فقط یک وجود نامحدود می تواند وجود داشته باشد اگر دو تا شد می شود کوسه ریش پهن
یعنی کسی که هم کوسه است و ریش ندارد هم ریش آن پهن است
خب این دو با هم صادق نیستند یکی از اینها درست است
اگر بگویید دو نا محدود سوال می شود که آیا نامحدود اول در نا محدود دوم حضور دارد یا نه؟
اگر حضور دارد در تمامی او حضور دارد؟
اگر در تمام او حضور داشته باشد که خود اوست دیگر دو تا نمی شود
اگر در بخشی از او حضور دارد و در بخشی حضور ندارد این دیگر نامحدود نمی شود
اما اگر منظور پرسش کننده از خدا این باشد که خداوند برخی از امور این عالم را به وسیله مخلوقاتش انجام می دهد این درست است مثلا باران را به وسیله ابر می فرستد
اول از همه باید تصورمان را از واژه خدا بیان کنیم که ما به چه چیزی خدا می گوییم؟
ابر نمی تواند خدا باشد جون نمی تواند آتش درست کند فقط باران می فرستد اما خدا همه اینها را انجام می دهد

یاعلی
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۱۲/۲۵
کاتب سپهر

نظرات  (۲)

سلام
شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)را به شما دوستان ریزنگاری تسلیت عرض میکنم.
راستی چرا به روز نیستید؟
یاحق
پاسخ:
سلام ،
ممنون لطف کردین
ببخشید شرمنده ی همه ی ریزنگاری هام
گرفتار بودم
ببخشینم
سلام
خیلی وقته جواب را فرستادم پس چی شد؟
پاسخ:
سلام علیکم
معذرت میخوام ،حل شد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی